Assalamu'alaikum.

Assalamu'alaikum
Selamat datang di blog ini. Terimaksih atas kunjungannya sahabat

Semoga dapat bermanfaat untuk membuat kita lebih baik lagi, amin....
(bagi yang ingin copy and share artikel yang ada dblog ini, silahkan saja, asal cantumkan sumbernya... :)

Tuesday 18 May 2010

BALADA PELACUR DAN ORANG SHOLEH

Di satu kampung terpencil, ada seorang lelaki sholeh yang sangat disegani & dihormati. Bukan saja ia taat mengerjakan perintah agama, ia juga mempunyai rupa yg tampan.

Satu hari, sedang ia berjalan menuju ke masjid, segumpal awan telah mengikuti & memberikannya perlindungan dari sinaran terik matahari.

Dalam perjalanan, seorang pelacur tua yang hodoh, tapi masih berpakaian seksi telah memandang ia dari jauh. Dengan tergesa-gesa, pelacur tua itu menghampiri lelaki sholeh itu.
Dengan nada yang amat marah, lelaki sholeh tadi telah memaki & mengusir pelacur tua itu.
“Buat apa kau disini wahai pelacur yg jijik? Kau tidak pantas mendekati & bergaul dengan aku… Aku telah diteduhkan oleh awan karena diriku bersih… sedangkan dirimu penuh dengan dosa & maksiat! Pergi kau!”

Belum sempat pelacur tua itu berkata sepatah pun, tiba-tiba awan yang berada diatas itu mengeluarkan petir yang amat kuat sekali. Lalu mati lah keduanya dengan serta merta.

Penduduk kampung bergegas ke tempat kejadian. Ketika mereka menghampiri kedua mayat tsb, alangkah terkejutnya bila melihat pelacur tua itu tidak terbakar sedikit pun dan rupanya menjadi bersih, putih & berseri bagaikan ahli syurga. Sedangkan lelaki salih itu pula menjadi hitam buruk & hangus terbakar!

Sebenarnya tujuan pelacur tua tadi menghampiri lelaki sholeh itu bukan untuk menggoda, menggatal atau menjual dirinya. Sebaliknya, ia merasa amat insaf melihat kejadian awan yg melindungi lelaki sholeh itu. Ia amat kesal atas dosa-dosanya & benar-benar berniat ingin bertaubat. Ia ingin meminta nasehat & petunjuk dari lelaki sholeh itu cara-cara untuk bertaubat ke jalan Allah.

Kenapa boleh terjadi begini?. Inilah kuasa Allah Yang Maha Esa. Memang kehidupan pelacur tua itu penuh dengan dosa & maksiat… tapi karena niat hatinya yang ikhlas mau bertaubat, mungkin telah diterima olah Allah SWT walaupun ia belum sempat melakukan nya.

Sedangkan lelaki sholeh itu telah ditimpakan bencana hanya karena sifatnya yang angkuh, riya' & SOMBONG…

=====================================================
Niat adalah ukuran dalam menilai benarnya suatu perbuatan, oleh karenanya, ketika niatnya benar, maka perbuatan itu benar, dan jika niatnya buruk, maka perbuatan itu buruk.

Imam An Nawawi
=====================================================
=====================================================
Aku mengamati semua sahabat, dan tidak menemukan sahabat yang lebih baik daripada menjaga lidah. Saya memikirkan tentang semua pakaian, tetapi tidak menemukan pakaian yang lebih baik daripada takwa. Aku merenungkan tentang segala jenis amal baik, namun tidak mendapatkan yang lebih baik daripada memberi nasihat baik. Aku mencari segala bentuk rezki, tapi tidak menemukan rezki yang lebih baik daripada sabar.

Khalifah 'Umar
====================================================

1 comment:

  1. subhanalloh, maha kasih sayang alloh

    ReplyDelete